Wat is een bijenzwerm?

2013-07-13 16.11.34 Een bijenzwerm onstaat meestal in het voorjaar bij grote bijenvolken die weinig ruimte mee hebben om te groeien. In een bijenvolk is altijd een bijen-’koningin’ aanwezig.
De bijen in een zwerm zijn meestal er vriendelijk en zullen niet zo snel steken. Vlak voordat de koningin de kast verlaat en de helft van de bijen met zich mee bragt zullen al deze duizenden bijen hun maag volzuigen met honing, dit is normaliter voldoende om 3 dagen te overleven.Een bijenzwerm kan overal voorkomen, hangend aan een fiets of auto, of hoog in een boom of aan een dakrand. Ze zoeken meestal een koele plek, als de zon later op de dag daar fel op brandt zullen ze naar een andere plek verhuizen. Kijk dus goed hoe de zwerm hangt zodat je de imker daarover kunt informeren.

Wat is een wespennest?
wespennestEen wespennest wordt niet door imkers weg gehaald, maar het is belangrijk om het verschil goed te zien voordat een ongedierte bestrijder het verkeerde nest weg haald!
Wespen worden meestal als vervelend ervaren door mensen. Wespen komen af op zoetigheid op je boterham, dat zullen bijen niet zo snel doen.
Verder zijn wespen te herkennen aan hun fel gele kleur met zwarte strakke lijnen zonder haren op het lijf, terwijl bijen meer zwart zijn, behaard en donker geel/bruine strepen hebben die overgaan in het zwart.
Het nest van een wesp is van hout vezels gemaakt, lijkt op papier/karton achtig grijs materiaal en heeft een bol vorm, terwijl de bij een nest maakt van goud gele was in plakken naast elkaar.